Globalizace

24.06.2010 23:43

GLOBALIZACE

 

Co se skrývá pod tímto slovem, se kterým se denně setkáváme v médiích??

 

Na nejluxusnější lodi v Tichomoří se konala přísně tajná konference gigantů světového trhu a konzumního průmyslu.

Jako každoročně byli přítomni zástupci všech oborů

a poprvé byl taky přizván mladý ekolog, reprezentující celosvětová hnutí za ochranu přírody.

 

„Vážení přátelé,“

zahájil neformální diskuzi předseda

„pokusme se stručně shrnout naše skvělé výsledky za minulá desetiletí. Všichni dobře víme, že se scházíme proto, abychom se dohodli, jak dále a co nejlépe ovlivňovat veřejné mínění, a jak manipulovat širokými vrstvami lidí k našemu prospěchu.

Triliony dolarů, které se nám hromadí v bankách, je nutno neustále násobit.“

 

„Správně,“

podotkl zástupce potravinářského průmyslu.

„A musím skromně poukázat na to, že nám se to daří nejlépe.

 

„No, tím si nejsem docela jistý,“

namítl reprezentant telekomunikací.

„Dnes už má každý civilizovaný jedinec mobilní telefon a to většinou i s kamerou a internetem. Lidé denně blábolí hodiny o zbytečnostech, připojují se na internet čtou bezcenné e-maily, jakoby hovorové minuty neexistovaly – tomu říkám úspěch.“

 

 

Zástupce farmakologického průmyslu se samolibě usmál.

„Jste naprosto vedle, pánové. Komu se podařilo přesvědčit miliony lidí, aby polykali naprosto zbytečné a pěkně drahé vitamíny přesto, že se normálně stravují?“

 

„Normálně stravují?“

uchechtl se zástupce potravinářství.

Kdo nahradil zdravé máslo umělými tuky a přesvědčil masy lidí, že je to pro ně lepší?“

 

„Víte, z jakých sajrajtů se skládá normální párek nebo hamburger??? Tam už dnes není ani kousek pravého masa!

Správné koření zamíchané do proteinové hmoty dokáže přesvědčit každého.“

 

„No vidíte. A jsme u toho,“

podotkl zástupce maloobchodu.

„Proto jsme si vytvořili pojem organický.

Dnes už většina lidí dává přednost jen tzv.organické stravě.

To slovíčko dělá zázraky!

 

My ty samé potraviny  teď můžeme prodávat za trojnásobnou cenu. Stačí jen napsat, že jsou organické.

Nikdo neví, co to vlastně znamená, ale všichni to kupují.

Za to všechno vděčíme hlavně tady kolegům z reklamních odvětví.

 

„Víte, co byl před pár lety jeden z nejlepších nápadů?

Začít lidem prodávat vodu v plastových lahvích.

Na to přišli tady kolegové z Francie.

 

Dnes už to většina lidí kupuje jen ze zvyku a my na litru čisté vody vyděláváme víc, než na litru mléka.

 

Přitom ta čistá voda z kohoutku je mnohdy daleko lepší,

než ta zatuchlá v lahvi. Stačí ji jen dobře vychladit.“

 

Nový zástupce ekologického hnutí se přihlásil ke slovu:

„Vy tady zřejmě pracujete za předpokladu, že do spotřebitel, to blbec.“

 

„To Vy nevíte?“

zeptal se překvapeně předseda.

 

„Tomu tedy nevěřím, lidi přece nejsou blbí !“

odvětil ekolog.

 

Když dozněla bouře hlasitého smíchu, předseda setřel z tváře slzy, které mu upřímný smích vehnal do očí a pravil:

“Tak Vy zřejmě taky ještě věříte, že globální oteplování způsobuje lidská činnost, a že tání ledovců zvedne hladinu moře o několik metrů, že jo?“

 

„Ale to je přece jasně dokázáno, že se zemský povrch otepluje. To je potvrzeno přímým měřením. Představte si, že to takhle půjde dál, roztaje led a hladina moře stoupne. To pak zaplaví velkou část obydleného území.“

 

„Tak za prvé, příteli, vezměte si učebnici fyziky pro pátou třídu a vyhledejte si Archimédův zákon.

I když roztaje kus ledu plovoucí ve vodě, tak se ta hladina nezvedne ani o milimetr. To si můžete lehce ověřit i doma.

Vezměte sklenici vody, nechte v ní plavat led a udělejte si rysku v úrovni hladiny.

Až ten led roztaje, tak se podívejte, o kolik ta voda stoupne – o nic.

S mořem, ve kterém plavou ledové kry je to úplně stejné.

I kdyby všechny ty ledové kry roztály, tak se s hladinou moře vůbec nic nestane.

 

Ale jen to proboha nikomu neříkejte!“

 

„Tak tomu nerozumím.“

Odvětil zmateně mladý ekolog.

„Proč tedy lidi tak strašíte?“

 

„Milý příteli,“ řekl předseda, „masy lidí se musí udržovat v neustálém stavu obav a konkrétního strachu.

My jim ten strach nejen vytváříme, ale zároveň nabízíme nápravu situace.

 

No a na tom vyděláváme ohromné peníze.

 

Lidé jsou ochotni zaplatit cokoliv za pocit bezpečí.

Zvláště pak, když mají malé děti a obávají se o jejich budoucnost.

Mimo to, všichni chtějí žít zdravěji a dále, aby se mohli o pár let víc rýpat ve svých zahrádkách a koukat na ty banální televizní pořady.“

 

„A co tedy podle Vás způsobuje globální oteplování?“

Naléhal ekolog.

„Sluneční činnost a staleté přírodní cykly …

Copak to nevíte? odvětil předseda.

“To všechno my pozorně sledujeme. Stačí naznačit, že jakékoliv přirozené globální změny jsou výsledkem lidské činnosti, a hned na trh uvést nové produkty.

 

Před pár lety nám hrály do rukou ozonové díry.

Víte, kolik milionů jsme na nich vydělali?“

 

„A co emise kysličníku uhličitého a jiných zplodin hoření? Ty jsou přece výsledkem spalování pohonných hmot v milionech aut.

To je lidská činnost, ne?“

 

„Kapka do moře“, usmál se předseda.

 

„Každý rok nahodile shoří miliony hektarů lesů na celém světě. Ty vytvoří daleko víc uhelnatých zplodin, než veškerá auta v Evropě za sto let.

A to se ani nebudu zmiňovat o tom, co vypustí do atmosféry jen jedna malá sopka, když zahájí činnost.

A těch jsou na světě tisíce.

 

„Co tedy bude dál?“, zeptal se ekolog zmateně.

 

„Teď pracujeme na novém projektu a uvidíte, že to bude za pár let ohromný šlágr.

 

Stlačený vzduch

 

Představte si, že si budete moci koupit bombičku pravého vzduchu z hor, z lesů, z Afriky, nebo odkud chcete.

Pochopitelně, že to bude jenom čistý vzduch, ale to nikdo vědět nebude.

 

Vzduch je vzduch.

 

Lidé budou sedět doma před televizí s maskami na obličejích a zhluboka vdechovat to, co jim řekneme, že vdechují: lesy, hory, stráně, no cokoliv – lidská fantazie je neomezená.

 

Všichni se při tom budou cítit báječně, zvláště pak, když jim do toho přidáme jemné aroma nějaké vůně a trochu kyslíku.

 

Až ten vzduch vydýchají, honem poběží zpět do obchodu

a za několik eur si koupí novou bombičku.

 

Lidé si na to brzy zvyknou, stejně jako si rychle zvykli kupovat tu vodu v plastové láhvi.“

 

 

„ … víte co, teď si uděláme malou přestávku.

U bazénu na horní palubě se podává kaviár a šampaňské.“

—————

Zpět